Friday, September 14, 2007

POKET KOSONG, JIWA KOSONG

aku mahu jadi kaya
seperti orang berada
banyak wang
bermewah dengan benda
berkereta besar
bermegah rumah tersergam
khayalan dan impianku

aku mahu jadi kaya
seperti orang lain
dapat apa dimahu
rasa apa yang sedap
gembira apa yang menghiburkan
khayalan dan impianku

aku mahu jadi kaya
senang lenang
berjalan di atas angin
berlari cepat sampai
bertutur semua dengar
khayalan dan impianku

aku mahu jalan mudah
untuk menjadi kaya
tolak jauh perundangan
pergi jahanam etika dan moral
rempuh dan meredah
tidak kira keji
tidak kira kotor
tidak kira musibah
mengejar khayalan dan impianku

kuala lumpur
14.9.2007
11 pagi

Sunday, August 5, 2007

Kutadah tangan
Mohon petunjuk
Mohon restu
Mohon Perlindungan
Mohon ingatan

Tuhanku
berilah ujian
jika itu menyedarkanku
berilah balasan
jika aku niat serong
berilah ganjaran
agar aku sentiasa disisimu

Insan kerdil ini sudah lama sedar
KebesaranMU mengatasi segala-galanya
Ubat untuk penyakit hambamu tiada
Ujian dunia hambamu bagi mengingatkan

Mereka kerdil dan lemah
tapi mahu sombong dan bongkak
kemewahan ada
merosakkan hidup
kecantikan ada
menjerumuskan diri dalam maksiat

yemy mastana
putra heights
(8.30 malam, 27.7.06)

Sunday, July 8, 2007

ALLAH MAHA BESAR

Tulisan ini memang kecil
Bak setitik air di lautan samudera
Pujian ini terlalu kecil
Berbanding kebesaranMU sejak azali

Tuhanku kau sentiasa disisiku
Kau turunkan ujian
tetapi penuh hikmah
bagi hambamu yang berhajat
KEBESARANMU tidak perlu tunggu lama
untuk dilihat mata kasar hambamu

Tuhanku aku mohon jangan kau biarkan
aku terlalai dengan kekayaanku
aku sombong dengan anugerahku
aku rakus dengan tamak haloba
aku bermaksiat kerana kemewahan

Aku mohonMU agar sentiasa beri petunjuk
Aku mohonMU agar ingatkanku selalu

HambaMU ini terlalu kecil
yang sentiasa lemah
yang sentiasa memerlukan petunjuk
TanpaMU aku tiada haluan

8.20 pagi 27.7.2006
Putra Heights.

Monday, June 4, 2007

NUKILAN PERASAAN

Oleh Dalilah Tamrin
(petikan: http://onebreastbouncing.blogspot.com)


Barah ini pernah kuanggap racun
Menjalar dalam senyap
Menyusup dan menyelinap
Membunuh sebuah harapan
Kehidupan
Barah ini bagai satu tamparan
Tentang aku dan keimanan
Menilai apa yang berlaku
Tentang perancangan
Dan Ketentuan
Barah ini adalah satu ujian
Erti sebuah persahabatan
Tentang Ketuhanan
Dalam senyumku ada sebak memuncak
Bila teman
Sentiasa bersama ibarat tunggak
Dalam tangisku ada sedu sedan
Bila teman
Dalam sinis mendoakan kesejahteraan

Barah ini membawa perubahan
Kepada jasad dan jiwaku
Melentur hati dan egoku
Membunuh kejahilanku
Menginsafkan aku
Barah ini adalah rahmat
Ketika aku lupa makna berkat
Ketika aku leka mengejar pangkat
Dalam pendek waktu hidup yang singkat
Barah ini memberi kesedaran
Tentang aku yang disayangi Tuhan
Diberi dugaan dan ujian kehidupan
Sebagai peringatan
Untukku nilai kekuatan iman
Untuk sentiasa mengingati
Tentang kematian yang pasti
Tentang hidup selepas kematian
Tentang alam baqa' dan bekalan
Barah ini membawa syukur
Dan aku akur
Dengan kekuasaanNYa
Dengan kebesaranNya

Setiap nafas yang kuhela
Di waktu pagi aku terjaga
Setiap detik degup jantungku
Saujana yang kupandang
Nada dan suara yang kudengar
Membawa tafakkur
Allahu Akbar! Allahu Akbar!


(Selasa, 5 April 2005)

Tuesday, May 15, 2007

PULAU HITAM

Saudaraku
betapa sayunya hatiku
melihat
mendengar
keluhanmu kepada
perlambangan

Saudaraku
betapa terhirisnya jantungku
melihat
sembahanmu kepada
perlambangan

Kau berlainan
walaupun kita serupa
serumpun

Ya tuhanku
bukalah hati saudaraku
agar mereka dapat petunjuk
mendewakanmu

Bukan dan bukan-bukan
perlambangan tidak bernyawa
tidak tahu apa-apa
diam sepanjang masa
lantas bernyawa
akan tertawakan
saudaraku

27 Januari 2007
7.07 pagi
RBB

Sunday, May 6, 2007

WALIKOTA : BAB 2

Fatimah menganggapnya satu takdir. Ketentuan Allah. Tidak terlintas di fikiran, suaminya akan melalui pembedahan tulang belakang. Apatah lagi major operation. Tidak terlintas di fikiran suaminya mengalami masalah tulang belakang yang kronik. Selama ini, suami mengadu sakit belakang kerana menghadapi masalah batu karang.

Namun, Fatimah reda dengan ketentuan Allah.

“Aku harus tabah. InsyaAllah semuanya akan selamat,” kata hatinya cuba menenangkan fikiran. Baginya, beliau perlu kuat untuk memastikan suaminya terus melawan kesakitan yang dialaminya. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikulnya. Fatimah menitiskan air mata melihat suami bergelimpangan tidak tahan sakit. Painkiler menjadi teman setia suami. Apabila tidak tahan sakit lagi, beliau akan membawa suaminya ke klinik. Mendapatkan injection. Begitulah sepanjang sebulan lalu. Akhirnya, suaminya disahkan menghadapi jangkitan kuman pada tulang belakangnya. Pembedahan adalah usaha untuk mengelakkan jangkitan kuman itu merebak. Jangkitan itu dipercayai disebabkan masalah toksin dalam air kencing.

Bagi Fatimah, pembedahan adalah satu cabaran. Namun yang lebih getir ialah menghadapi tempoh selepas pembedahan. Pasti amat memilukan. Ia mengambil masa untuk sembuh. Ada orang yang terpaksa melaluinya bertahun-tahun. Kawan suaminya, yang membuat pembedahan apendik terpaksa mengunjungi hospital setiap bulan. Ini kerana dia menghadapi komplikasi seperti jangkitan kuman dan menyebabkan kawasan pembedahan bernanah.

Ketika suaminya di bilik pembedahan Fatimah menunggu dengan sabar bersama anaknya, Azizi. Mereka turut ditemani oleh rakan-rakan sekolejnya. Sambil menunggu, mereka berbual. Pelbagai cerita suka duka ketika di Universiti Teknologi Mara dikongsi bersama.

Masih ingat lagi pertemuan pertamanya dengan Johari. Mereka bertemu secara kebetulan. Fatimah mengikuti rakannya, Zulaikha menemui boyfriendnya, Zainal. Ketika itu, beliau menemui Johari yang bersama Zainal. Daripada pertemuan pertama sehinggalah mereka menjalinkan hubungan dan akhirnya terus berkahwin selepas tamat belajar di universiti. Johari seorang yang suka berterus-terang. Setelah sebulan berkawan, Johari terus bertanya apakah akan terjadi dengan hubungan mereka. Bagi Fatimah, biarlah masa menentukan. Namun bagi Johari, sesuatu hubungan itu perlu menjadi serius setelah kedua-dua pihak bersedia untuk menjalinkan hubungan. Baginya tiada masa untuk "cuba-mencuba" kerana ia mungkin tidak sesuai sekarang. Selepas perbualan terus-terang itu, mereka terus menjadi kawan baik.

Johari seorang yang aktif. Beliau meminati bolasepak, hoki dan ragbi. Namun, beliau mewakili negara dalam sukan ragbi. Johari juga menyertai Pasukan Latihan Pegawai Simpanan (Palapes) ketika di universiti. Mereka adalah kumpulan pertama ketika Palapes diperkenalkan di beberapa institusi pengajian tinggi. Ketika itu, ramai yang berasa sangsi untuk mengikuti Palapes. Ada yang takut bahawa latihannya pasti lasak tidak seperti Kesastria yang telah lama diperkenalkan oleh UiTM.

Fatimah terus menyertai Kesastria sedangkan Johari yang sebelum ini mengambil ragbi sebagai kokurikulum menukarkannya kepada Palapes. Fatimah tidak hairan dengan pertukaran itu. Johari sebenarnya gemar menjadi kadet tentera. Ketika di Sekolah Tinggi Melaka, beliau menyertai kadet komando. Kadet ini dilatih oleh anggota komando daripada Kem Sungai Udang, Melaka. Johari pernah memberitahunya latihan yang diberikan oleh anggota komando amat mencabar dan pelatih menganggap kadet sebagai anggota tetap. Cuba bayangkanlah. Selepas selesai makan, kadet komando diminta berlari daripada dewan makan ke berek mereka.

“Ayang dah makan?”
“Dah…makan kedai mamak di Dayabumi."
"Makan apa?"
"Makan mi goreng....Ni i belikan apa you hendak tu." kata Fatimah. Beliau terus membuka makanan yang dibelikan untuk suami.

Hampir setiap hari itulah rutin tugasan Fatimah. Beliau akan menghantar anak ke sekolah dan pergi kerja. Pada jam 6 petang, Fatimah akan melawat suaminya. Jam 6.30 petang, Fatimah akan mengambil dua anaknya daripada sekolah ke rumah di Subang Jaya.
Apabila dipesan oleh Johari untuk membeli makanan, Fatimah akan melakukannya dengan setia dan penuh tanggungjawab. Hari ini, suaminya ingin menikmati telur ikan goreng dan ayam masak kari. Nasib baik masih ada telur ikan goreng. Biasanya waktu petang sudah habis.

"You tak nak jamah sikit."
"Takpela...you makan lah. You nak minum air milo ke?
"Boleh juga."
Fatimah terus bingkas daripada melabuhkan punggungnya di tilam katil suaminya. Beliau terus mengambil air panas yang disediakan oleh pihak hospital dan membuat milo daripada bungkusan 3 in one. Bukan selalu suaminya minum air milo. Ini kerana beliau lebih gemar untuk minum air suam atau air mineral. Tindakan itu menyebabkan Johari kini semakin kurus. Semakin susut.

Sebelum mendapatkan rawatan di Pusat Perubatan Universiti Malaya, Johari mendapatkan nasihat pakar tulang belakang di Pusat Perubatan Damansara. Oleh kerana pembiayaan mahal, beliau meminta dipindahkan ke hospital kerajaan. Johari adalah pegawai kerajaan. Namun, bagi pembedahan ini segala pembayaran dibuat oleh majikan isterinya dengan membawa surat jaminan. Dalam hal ini, Johari tidak perlu membayar sebaliknya, masuk wad dan ditetapkan tarikh pembedahan.

Monday, April 30, 2007

WALIKOTA : BAB 1

“Assalamualaikum”
“Waalaikum salam.” jawab Johari ringkas. Dia terus melihat wajah orang tua itu sambil tersenyum. Dalam hatinya tertanya-tanya siapakah gerangan orang tua itu.
“Saya Latif,…Haji Latif.”
“Saya Jo, Johari”
“Jumpa lagi “
“Ok” Johari terus ditolak ke dalam biliknya. Pintu ditutup. Ada renggang sedikit. Memang pintu wad biasanya tidak ditutup rapat bagi membolehkan jururawat melihat atau mendengar keadaan pesakit. Jika pintu ditutup rapat, apa yang berlaku di dalam bilik tidak diketahui. Mungkin pesakit meminta bantuan atau memerlukan sesuatu.

Johari terus menonton televisyen. Tiada yang menarik. Drama Melayu, cerita lama. Isteri memarahi suami kerana balik lambat. Suami diam dan terus masuk ke bilik. Isteri mengekori suami dan mendesak suami memberi jawapan mengapa lambat balik. Apabila suami diam, isteri terus mendesak sehingga mendapat jawapan.

Sepatutnya isteri tenang dan membiarkan suami berehat sebentar. Suami yang bertanggungjawab akan menerangkan segala-galanya kepada isteri setelah hilang penatnya. Tidak payah didesak. Jika terlalu mendesak mungkin beliau bosan dan akan menghambur kata-kata yang tidak enak. Diam dan cuba tenangkan suami. Beri dia peluang untuk berehat. Beri dia peluang untuk menerangkan apa yang berlaku. Mungkin ada sesuatu yang berlaku pada dirinya. Mungkin kereta rosak di tengah jalan. Kerana terlalu sibuk, tidak sempat menelefon isteri mengenai apa yang berlaku. Pelbagai kemungkinan. Jangan terlalu syak wasangka. Isteri yang baik akan mendapat suami yang baik. Begitulah sebaliknya.

Johari menukar stesen. Drama lagi. Cerita Cina. Johari terpegun sebentar melihat wajah heroinnya. Macam wajah tunang lamanya. Halimah. Dia teringat kali pertama bertemu Halimah di sebuah butik di Masjid Tanah. Dia terlanggar Halimah sehinggalah membawa mereka ke alam pertunangan. Tetapi hubungannya tidak lama, Halimah pergi dulu. Kemalangan pada tragedi petang raya yang turut meragut bakal mentuanya amat memilukan. Jodoh pertemuan, ajal maut ditentukan tuhan. Johari tetap bersabar. Belum ada jodoh lagi.

Iklan. Johari terus tutup televisyen. Masih terbayang wajah Haji Latif.
“Macam pernah jumpa dia, tetapi di mana?” tanyanya.
“Ah takpe le…yang penting aku kini dalam satu bilik, ada televisyen.”

Azizi, anaknya pasti suka dengan bilik itu. Semalam, Azizi terpaksa tidur di tepi katil yang sempit dan kecil. Tiada tempat luas di bilik itu kerana terpaksa berkongsi dengan tiga yang lain. Azizi tetap sabar menunggu bapanya. Anak yang baik.

Selepas pembedahan tulang belakang, Johari ditempatkan di bilik ICU dan dijaga rapi oleh tiga jururawat yang memantaunya setiap saat. Mereka memastikan Johari tidak mengalami komplikasi disebabkan oleh jangkitan kuman. Ini penting kerana ada kes kematian selepas pembedahan. Pembedahan boleh dibuat hanya selepas ada kekosongan di bilik ICU. Jika tiada, pesakit perlu menunggu sehingga ada kekosongan. Ketika di bilik ICU, Johari dikunjungi oleh abang dan keluarganya.

Selepas semalam di bilik ICU, Johari dipindahkan ke bilik empat orang. Berdekatan dengan kaunter jururawat. Senang dipantau jika menghadapi sebarang masalah. Di bilik empat orang inilah, Johari menunjukkan bakat semulajadinya. Menasihati orang. Sebagai wartawan beliau menanyakan pelbagai soalan kepada tiga pesakit dalam bilik itu. Yang bagusnya, mereka tetap melayan pertanyaan Johari.

Pernah satu ketika seorang pesakit yang degil untuk makan dinasihatinya.
“Encik…Tolong bagi tau suami saya untuk makan. Dia tak makan sudah tiga hari. Tolong bagi tau dialah.” pinta seorang perempuan India kepada Johari. Baginya, Johari adalah tempat terakhirnya untuknya meminta tolong kerana kedegilan suaminya.
“Uncle..mahu sihat ka…kalau mahu sihat tolong makan ya…”
Pesakit lelaki India itu, Muru, seperti anak kecil terus mengikut arahan Johari. Ini membuat isterinya gembira. Perempuan India itu terus menyuap dari satu sudu kepada satu sudu lagi. Beliau mampu tersenyum. Lelaki itu seperti kerbau dicucuk hidung.

Kini Johari ditempatkan di satu bilik. Tugasnya sebagai wartawan dan penasihat mungkin akan berakhir. Beliau sudah pasti berseorangan dalam bilik itu. Namun, yang penting Azizi boleh tidur lena. “Tapi nak tidur atas apa?” tanyanya lagi. “Suruh Azizi bubuh surat khabar dan tidur diatasnya. Taklah sejuk kena simen tu. Kalau sejuk, tak elok untuk kesihatan.”

Tiba-tiba Azizi muncul.
“Papa dah pindah bilik ke?
“Ya”.
“Bagusle…Zizi boleh tidur kat sini.”
“Pergi ambil surat khabar. Bentang dan boleh tidur atasnya.”
“Takpe papa…kelmarin Zizi tengok ada kerusi malas di dalam setor. Zizi nak pergi tengok, mungkin boleh digunakan.” Azizi terus berlalu.

Hati Johari masih lagi tertanya-tanya siapakah lelaki tua yang menegurnya tadi. Haji Latif tinggal di bilik hadapan. Bilik dua orang satu bilik. “Macam pernah jumpa” ulang hati Johari sekali lagi. “Tapi dimana …” .

Johari terus mengambil surat khabar yang diletakkan di tepi katil dan terus membaca bahan berita dalam akhbar itu.

Tum….
bunyi kerusi tergantuk kepada pintu selak itu.
“Jaga-jaga sikit. Baik-baik. Nanti jatuh pula” ingat Johari pada anaknya.
Azizi terus meletakkan kerusi itu di tepi pintu. Beliau terus mencuba kerusi berkenaan.
Prappp.. Bunyi kerusi itu. Patah.
“Alaaa .....patah pulak kerusi ni”
“Azizi berat sangat kot?” seloroh Johari pada anaknya.
Sudah beberapa kali dia menasihatkan anaknya supaya menguruskan badan. Berat badannya sudah hampir sama dengan Johari.
“Takdela pa…mungkin kerusi sudah lama. Nanti Azizi ambil satu lagi dalam setor itu.” Azizi berlalu.

Johari terfikir masa depan anaknya. Apa yang ingin dilakukan oleh Azizi. Ketika ini, anaknya mengambil kursus perfileman di sebuah institusi pengajian tinggi swasta. Nak jadi bintang filem agaknya, terfikir dalam fikiran Johari. Azizi sejak dari bangku sekolah lagi meminati dalam bidang seni. Beliau mengambil bahagian dalam pelbagai kegiatan termasuk menjadi penyanyi utama dalam satu kumpulan muzik. Namun, Azizi juga bergiat dalam kegiatan lasak seperti permainan ragbi dan kumpulan kembara. Banyak tempat yang telah dilawatinya. Malah Gunung Kinabalu sudah ditawannya. Megah menunjukkan sijil yang diperolehinya sekembali daripada memanjat gunung tertinggi di Asia Tenggara itu.

“Yang ni nampak solid pa.” kata Azizi sekembalinya membawa satu lagi katil daripada setor.
“ Ah... cubalah” jawab Johari ringkas.
Azizi segera meletakkan kerusi di sebelah pintu dan terus cuba duduk di atasnya. Tiada apa yang berlaku. Kerusi itu kukuh seperti Gunung Kinabalu.
“Ah bolehlah Azizi tidur nyenyak malam ini. Papa kesihan tengok Azizi tidur malam tadi. Tempat sempit dan orang ramai lalu lalang pasti Azizi tak dapat tidur.”
“ Memang pa…tak boleh nak pusing badan. Tidur kena tegak je..Orang pulak tu sikit punya ramai.”

Malam tadi, adalah malam minggu. Ramai pelawat datang melawat sanak saudara dan sahabat handai. Johari juga menerima pelawat daripada saudara mara dan rakan taulan. Saudara dari Melaka yang mengetahui Johari menjalani pembedahan turut melawat. Abang Ali, abang Ibrahim, abang Kassim dan Kakak Miah turut melawatnya malam tadi. Mereka bertanya pelbagai soalan. Bertubi-tubi. Syukurlah isterinya. Fatimah membantu untuk menjawab pelbagai soalan. Ada yang pelik. Nak tahu semuanya. Macam soalan wartawan pun ada.

“Papa dah makan ke?
“Dah….lauk hospital”
“ Kalau papa nak, boleh share dengan Azizi…ada beli MacDee ni.”
“Takpela…Azizi makanlah. Papa nak relaks kejap.”
Anaknya terus membuka makanan yang dibelinya. Siap dengan air berkarbonat. Sejak dari dulu lagi Azizi gemar makan macdee dan Kentucky. Walaupun dinasihatkan beberapa kali, beliau tetap mahu menikmatinya.